Follow

Type at least 1 character to search

Pranas Griušys

PRANAS GRIUŠYS

DALIS TIESOS APIE IEVĄ IR ADOMĄ
Šiuolaikinis makroistorikas ir intelektualas Yuvalis Noah Harari teigia, jog šiandienos sąvoka „melagingos žinios“ tinka apibūdinant ir biblijinę Ievos ir Adomo pasakojimą. Mano pastebėjimai šia tema yra skirti ne pramanytos temos svarbai, bet netikslumų, besikartojančių dailės istorijoje, iškėlimui ir galimos tiesos parodymui. O tiesa labai paprasta – Adomas ir Ieva buvo sukurti, o ne pagimdyti. Jiems bambos kaip buvusios virkštelės pėdsakai, svetimos ir nereikalingos. Juokais ar rimtai, bet tokiai minčiai pritarė net Kauno klinikų Akušerijos ir ginekologijos klinikų medikai. O Diurerio „ Ieva ir Adomas“, manau, labiausiai vykęs šios temos sprendimas, reikšmingiausias simbolis visoje meno istorijoje.

GYVENIMAS YRA BRŪKŠNYS
Tapybos darbas gimė apmąstant žmogaus gyvenimo prasmę, jo žmogiškosios patirties palikimą, atminties ženkliškumą. Tapybinės kompozicijos esmė – seno antkapio motyvas, kuriame išskiriama ir sureikšminama horizontalaus brūkšnio tarp gimimo ir mirties metų reikšmė ir svarba. Senas antkapis apaugęs įvairiomis sąmanomis, kurios kaip kamufliažinis audinys maskuoja tiek patį antkapį, tiek buvusias reikšmingas gyvenimo datas. Kamufliažinis raštas ir atminties praradimas tampa artimais to paties reiškinio ir vyksmo ženklais.

VISO PASAULIO BITĖS DARBININKĖS VIENYKITĖS
Vėlgi citata, pasiskolinta iš Y.N.Harari tekstų, manau, puikiai tinkanti tapybos darbo pavadinimui ir suteikianti netikėtą, linksmą ir reikšmingą prasmę. Tapybinė idėja gimė “Agro Balt” parodos Kaune metu lankytojų knibždėlyne bitininkui pristatant bičių šeimyną, įsikūrusią ant pasaulio žemėlapį pimenančio bičių korio. Darbo pavadinimas aiškiai primena kažkada garsiai skambėjusį populiarų proletariato diktatūros šūkį. Buvusios diktatūros garsiai deklaruota vienybė subyrėjo, bičių šeimos vienybė, kad ir nedidelė, išliko. Gerai, kad dar yra kažkas amžino ir pastovaus.

VALSTYBINĖ KAUNO FILHARMONIJA
Tai vienas iš serijos Brailio raštu tapytų Kauno modernizmui skirtų darbų. Ištapytas Brailio raštu tekstas yra gana konkretus, perteikiantis informaciją apie šalia stovintį pastatą, jo sukūrimo istoriją ir kaitą. Tačiau svarbiausia – metalinis informacinis stendas, esantis šalia vieno iš Kauno modernizmo pastatų, tampa netikėta miesto peizažo raiška. Jame persipina ir susijungia stabilumas ir nuolatinis vyksmas. Įvyksta naktinio miesto šviesų, mirksinčių šviesaforų , stabdomų automobilių šviesų bei praeivių šešėlių jungtys bei sintezė.
Kadangi Brailio raštas yra skaitomas pirštais, šiuo atveju tapybos darbo lietimas yra privalumas. Šalia darbo turėtų būti Brailio rašto žodynėliai lietuvių ir anglų kalbomis, leidžiantys ir regintiems žiūrovams perskaityti ištapytą konkretų tekstą.